söndag 20 februari 2011

Abstrakt och konkret novellsamling


I etapper har jag läst Miranda Julys "Ingen hör hemma här mer än du", en novellsamling med sammanlagt sexton noveller. Innan har jag sett hennes film Me and you and everyone we know, en film som jag gillade väldigt mycket men samtidigt gjorde mig lite förvirrad och borta. Samma känsla har jag nu efter att ha läst hennes bok.

"En kvinna vaknar om natten av att någon långsamt går uppför trappan till hennes lägenhet. Dana börjar en sykurs för att få lära känna sin chefs fru. "Maria" undervisar en grupp pensionärer i simning i sitt vardagsrum. En jordbävningsexpert planerar hur hon ska förföra prins William ... "

Vissa noveller är korta, andra långa. Vissa noveller är poetiskt skrivna, andra mer vardagligt. Vissa noveller är realistiska, andra overkliga. Vissa noveller handlar om kärlek, andra om att leva livet. Men en sak har alla noveller gemensamt, de är annorlunda och lämnar frågor i mitt huvud. Miranda July har lyckats med den här knorren på slutet som en novell ska ha. Och det är den som gör att jag fortsätter att fundera över novellen när den är slut.

Ett tips för alla er som vill läsa en novellsamling med hvududtemat kärlek, men som även tar upp mycket mycket mer.

1 kommentar: