lördag 9 januari 2010

I vinterns kyla läser jag Dear John


Hej läsare!


Jag skäms över att inte ha skrivit sedan den 30 december. En tänkbar ursäkt skulle kunna vara att mina fingrar frusit fast i en och samma ställning och varit oanvändbara eftersom det är nästan 20 minusgrader ute ,men den sanna ursäkten är att jag läst en bok som krävt en och en halv vecka och att jag också varit ganska upptagen. Jag har hunnit med mycket roligt på jullovet som jag annars inte brukar hinna med, bl.a. att hälsa på min syssling i Nyköping. Boken som jag ägnat min uppmärksamhet åt de senaste veckorna är boken "Dear John" och är skriven av Nichoklas Sparks. Jag fick tipset från en annan bokblogg som heter http://www.tonarsboken.blogspot.com/. Jag är otroligt glad att jag läste den här boken eftersom att den var så bra och jag är stolt att jag klarade av att läsa den så bra på engelska . I maj kommer den på bio och hoppas hoppas att den är lika bra som boken! Andra filmer basserade på böcker av Nicholas Sparks är bl.a. "A walk to remember" och "The notebook".



I Dear John står John Tyree, "en arg rebel" i fokus som efter high school inte vet vad han ska göra med sitt liv. Ett dåligt förhållande med sin pappa och helt fel vänner gör så att han håller på att komma på helt fel spår i livet och som en sista utväg tar han värvning i armén. Det hårda nya livet förändrar honom och när han återvänder hem under lovet är han inte samma person som han en gång var. Det är under lovet han träffar Savannah, hans drömtjej. Kärleken mellan dem är stark och de två veckor de får tillsammans är dem bästa i Johns liv. När lovet tar slut och John åker tillbaka till armén fortsätter de hålla kontakten genom brev och telefon. Efter ett år lyckas John få ett till lov som han kan spendera med Savannah. Savannah får inte bara John att hitta sig själv utan hon får honom också att förstå varför hans relation med sin pappa är som den är. Deras kärlek växer starkare och starkare och John förstår att han aldrig kommer kunna älska någon annan än Savannah. Men 11 september förändrar allt, USA startar krig mot Irak och John måste lämna Savannah för en lång tid. Visst håller det kontakten med brev mellan USA och Irak, men är det tillräckligt för att deras förhållande ska hålla?

Det har nog redan framgått att jag gillar den här boken väldigt mycket, det är t.ex det att man inte bara får höra om deras kärlek fram och tillbaka utan det händer andra saker också. Allt det om 11 september, men också Johns relation till sin pappa. Det sistnämnda är verkligen en stor anledning till att boken var så bra. Jag kan inte beskriva sättet Nichoklas Sparks skriver på, men jag gillade det så mycket. Det flyter på så bra. I en recension beskrevs det som "smått poetiskt men samtidigt kärnfullt". Det passar bra in.

Jag fick så tydliga bilder av historien när jag läste boken och när sedan såg trailern till filmen kändes det som att jag redan sett den, fast i mitt huvud och med andra "skådespelare" i huvudrollerna.

Nu ska jag fortsätta njuta av jullovet, näst sista dagen idag.


/Hanna


2 kommentarer:

  1. åh. en fråga, finns denna bok på svenska?
    för jag kan endast finna den på engelska.

    SvaraRadera
  2. Jag har också kollat efter den men den har bara kommit ut på engelska. Men eftersom filmen kommer i vår så kan man hoppas att den blir översatt.

    SvaraRadera