tisdag 16 mars 2010

En liten Johanna och en typ bild och tänk om det där är en recension

Hej!
Igår hade vi författarbesök av Johanna Lindbäck och hennes förläggare Cecilia Nilsson i skolan. Jag och tre andra från min klass ledde besöket. Intervjun gick väldigt bra tycker jag, vi var väl förberedda och alla var jätteduktiga. Dessutom gjorde Caroline och Hilda en jättebra scen innan ur "Min typ brorsa" som en start på intervjun. Vi frågade Johanna om hennes författarskap och också om Bokhora, hur det är att skriva på Sveriges mest populära bokblogg och vi fick jättemånga bra svar. Vi fick också en inblick i hur det är att jobba som förläggare genom Cecilia. Det var väldigt roligt att ha intervjun och som tur var släppte nervositeten snabbt.

Johanna har skrivit "En liten chock", "Min typ brorsa" och "Tänk om det där är jag" ( det av rubriken). Jag har läst alla tre böckerna av Johanna men jag har nog inte recenserat någon av dem på bloggen. Jag gillar alla tre väldigt mycket, härliga ungdomsböcker som jag inte kan lägga ifrån mig. Jag har svårt att säga vilken som är min favorit eftersom jag läste den första för så länge sedan. Men hennes senaste bok som kom ut i höstas "Tänk om det där är jag" ,läste jag ut i helgen så den är i väldigt färskt minne.

Boken handlar om Agnes som flyttar från Stockholm till Umeå med sin familj. En "vanlig" tonåring skulle tyckt att det varit hemskt. Lämna alla sina vänner och intressen och flytta långt långt bort och börja om från början med allt. Men Agnes är ingen "vanlig" tonåring, iallafall inte enligt sig själv. Istället för att fasa inför tanken att flytta ser hon flytten som en chans att börja om på nytt. En ny start. Glömma den ensamma och tråkiga Agnes hon var i Stockholm och bli en helt normal tonåring, vara normalt uttåtriktad och trevlig, ha normala kläder och normala intressen.

Agnes ska börja andra året på gymnasiet och den nya starten blir bra. Hon trivs jättebra i sitt nya hus och hon får massor av vänner. I huset bredvid bor trevliga Adam som dessutom går i samma klass och det ger henne direkt en chans att bli kompis med Adams vänner. En annan kille hon blir kompis med är Jacob. Den coola och schyssta killen som spelar i ett band. Agnes borde vara nöjd med sin nya start. Men den jobbiga tanken att allt bara är ett spel och att alla snart kommer genomskåda henne och inse hur tråkig hon egentligen är gnager inom henne.

Jag har läst så otroligt många tonårsböcker om ensamma och osäkra tonåringar som har svårt att hitta sig själva. Men Johanna Lindbäcks bok sticker ut (som många andra bokbloggar har nämnt). Det är för att det inte är något jättestort problem som misshandel, alkoholiserade föräldrar e.t.c. Något som har blivit väldigt populärt i nyutgivna ungdomsböcker. Jag håller med alla de som punkterat att det räcker med vanliga problem. För man förstår hur jobbigt det här problemet är för Agnes trots att det är ett mycket litet problem i jämförelse emd andra.

"Tänk om det där är jag" är en riktigt sträckläsare eftersom jag verkligen vill veta hur det kommer gå för Agnes. Jag förstår hur jobbigt hon har det med att komma in i ett kompisgäng och hur hon brottas med tanken att de snart kommer genomskåda henne. Jag kan också känna igen mig i hur osäker vänskapen kan kännas från mina egna år i mellanstadiet. Trots att Agnes är betydligt äldre. Det är det som är så bra fångat av Johanna Lindbäck, hur det fungerar i kompisgäng oavsett ålder.

Något som gör mig lite förvirrad är när man är helt inne i Agnes huvud och tankebanor. Då händer det ibland att jag tappar bort mig. Eller tappar intresset lite. Men det är inget som hindrar mig från att gilla boken. Jag tycker att alla unga borde prova att läsa någon av Johannas böcker. De lämnar en mysig känsla efter sig även om huvudpersonen har de svårt.

I juni kommer en ny bok "Saker som aldrig händer" ett tips till alla som gillar hennes böcker.

/Hanna