fredag 26 mars 2010

Poetry Slam

Hej!
På onsdag är det en mycket speciell kväll i skolan. Årets skolhöjdpunkt för många, nog mest för lärarna eftersom de deltagande elverna är så nervösa. Det är Poetry Slam, en tävling poesi och diktuppläsning för alla LD-elever (Litteratur och Drama elever). Det ska bli jätteroligt. Stämningen är på topp, alla peppar alla inför sitt framförande och alla hyllas av alla efteråt. Vi kan tävla i tre grenar i år, individuell, lag och bildpoesi. Förra året, när jag gick i sjuan, var jag med i lagtävlingen och det var en otrolig upplevelse. Dels att så många människor lyssnade på en och man fick höra sin egen röst så stark, men också känslan efteråt, känslan av oslagbarhet. När vinnarna i slutet av kvällen presenterades hände det mest otroliga av allt, Jag och Miranda vann lagtävlingen! Jag kan fortfarande minnas hur glad jag blev. I år ska jag vara med i lagtävlingen igen och förhoppningsvis i induviduell också, om jag vågar.
Här är jag och Miranda i Poetry Slam i 7:an (ledsen för dålig bildkvalité) :

Poetry Slam genomförs också varje år "på riktigt" då "riktiga" poeter framför sina dikter och tävlar mot varandra.
En diktsamling jag vill tipsa om är "Hunger" av Ylva Eggehorn som är en diktsamling för unga.
Kärlek och Uppror, också för unga, är bra den med. En poet jag kommer på just nu som jag gillar är Tomas Tranströmer.

Har du som läser någon favorit poet eller diktsamling? Det vore jätteroligt att höra.

/Hanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar