lördag 1 januari 2011

Otrolig berättelse om kärlek och saknad


Det är inte ofta jag läser en riktigt bra kärleksroman för ungdomar. De som skrivs i Sverige känns ofta väldigt klyschiga, det är samma osäkra huvudkaraktärer, samma fyllefester och samma förbjudna kärlekar. Det finns säkert en hel del sådana böcker i den engelska ungdomslitteraturen också men vad jag har stött på bland engelska ungdomsromaner så har böckerna varit väldigt olika och nyskapande. ”Himlen börjar här” av den amerikanska författaren och poeten Jandy Nelson är en av de böckerna, men den är inte bara nyskapande, den är också fruktansvärt bra skriven, hjärtslitande ,humorfylld, djup och helt klockren.
Lennie är sjutton år och har precis förlorat sin syster Bailey. Utan Bailey känner sig Lennie tom, naken, ensam. Hela livet har hon vuxit upp vid Baileys sida, de har gjort allt tillsammans och plötsligt tvingas Lennie leva livet utan sin syster och allt blir mycket svårare. Lennie börjar t.ex. ifrågasätta varför hennes och Baileys mamma lämnade dem när de bara var små barn och inte hört av sig sedan dess. Hon kan nu inte längre godta sin mormors ursäkt att hennes mamma var rastlös och ville upptäcka världen, resa runt och möta den stora kärleken. Hon vill ha ett svar på sin mammas frånvaro. Tiden efter systerns död möter Lennie själv för första gången kärleken, men hon har svårt att kontrollera sina känslor och lyckas trassla in sig i två förhållanden. Samtidigt kämpar hon med sorgen efter sin systers död och alla oroligheter gör att hennes liv ställs på din spets.
Det märks att Jandy Nelson har varit poet. Dikterna som inleder varje kapitel är väldigt bra skrivna och innan jag visste att hon varit poet häpnade jag över hur bra de var. Det är huvudkaraktären Lennie som får vara författare till dikterna i boken och längst ner på sidan står det var dikten var funnen. Hon strör alltså dikter runt sig som hon klottrat ner på godispapper, pappersmuggar, ristat in i träd o.s.v. Hur dikterna sedan hittats får man inte veta förrän i slutet av boken. Dikterna är en sådan detalj som gör att jag kommer att minnas boken en lång tid framöver.
Historien i ”Himlen börjar här” är så levande. Jag kom på mig själv med att fundera över Lennies situation flera gånger varje dag under dagarna jag läste boken. Det här definitivt en av de bästa böckerna som skrivits 2010.
/Hanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar