fredag 10 juli 2009

En ö i havet

Nu har jag äntligen läst Annika Thors fyra böcker, En ö i havet, Näckrosdammen,Havets djup och Öppet hav. Flera somrar har böckerna stått och dammat på min "landet bokhylla". Just nu är jag hemma i stan, men bara för två dagar och då tänkte jag att med fungerande Internet kunna göra ett blogginlägg.














Böckerna handlar om systrarna Steffi och Nelli som tvingas lämna sin familj i Wien för att klara sig undan andra världskrigets ondska. De kommer till Sverige och till en början tror de att de ska behöva stanna högst ett par månader, men kriget fortsätter och systrarna förstår att de måste starta ett nytt liv i ett land där de inte kan språket, inte känner någon men kan vara trygga.
.
Jag har läst väldigt lite av Annika Thor något jag ångrar. Dem här böckerna var otroligt bra och gripande, jag var kvar i historien efter jag slutat läsa för stunden. Det kändes nästan som att man förlorade två vänner när boken tog slut och efter sista boken visste man ju att det inte fanns någon fortsättning. Allt var så levande och fint , men också hemskt och ledsamt. Fast jag har läst så mycket somutspelar sig under andra världskriget blir det aldrig uttjatat. Det finns så många vinklar att se kriget ifrån och det här var en vinkel.
År 2003 gick de här fyra böckerna som tv-serie på SVT. Jag var ganska liten men jag minns att jag verkligen gillade den. Nu har jag bestämt att beställa hem den och jämföra med allt i böckerna. Den finns på cdon:s sommarrea;)
/Hanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar