torsdag 2 juli 2009

Ondskan

Har läst en mycket bra bok som jag gärna vill tipsa om, Ondskan av Jan Guillou.

Ondskan handlar om fjortonåriga Erik som under hela sin uppväxt har han blivit misshandlad och förnedrad av sin pappa. Det har givit honom stora kunskaper om hur man slåss på bäst sätt, hur man framkallar rädslan ur sin motståndare, vilket han använder i skolan där han är gängets ledare. Men när Erik religeras pågrund av sin brutalitet blir han skickad till en internatskola långt bort från huvudstaden. Erik hoppas kunna lämna allt som har att göra med slagsmål och misshandel bakom sig och till en början verkar skolan vara en bra plats för honom. Men mycket snart upptäcker han det hemska systemet som döljs under ytan och hur illa man kan bli behandlad.

Det här var en otroligt bra bok som gör mig mycket irriterad. Irriterad på alla vuxna som inte lyfter ett finger för att göra något åt någonting. Det var efter halva boken jag fick veta att Ondskan är en sann historia. Något jag nästan inte kan förstå. Men den är ändå så verkligt berättad att det känns som att det inte kan vara en påhittad historia. NEJ, det här är en bok jag sent kommer glömma den var så otroligt gripande. Tänk att världen kan vara så grym. Jag beundrar Erik!!

Några andra jag nyligen har läst:
Sprickor och honungslim
Anna D`arc
Vågbitar

Mycket bra böcker , läs och njut ;)
/Hanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar