torsdag 18 juni 2009

Spela död


Jag har läst boken Spela död, en deckare om en trettonårig tjej som älskar att att spela teater, läsa Sherlock Holmes deckare och spela fotboll. En bok som jag tänkte skulle kunna passa mig.


Ingrid bor i Echo Falls i en av de finare kvarteren. En dag när hon är påväg till fotbollsträningen tappar hon bort sig och av en slump träffar hon Knäppa Katie (som barnen i staden kallar henne) och hon föreslår att Ingrid ska komma hem till henne så att de kan ringa en taxi. Ingrid får hjälp och hittar rätt. Dagen efter är det en stor nyhet i stadens tidning. Knäppa Katie har blivit mördad, och det värsta är att Ingrid upptäcker att hon har glömt sina fotbollsskor i Katies hus. Ingrid blir indragen i en mystisk mordgåta där hon inser att hon måste hitta mördaren själv annars kommer hon vara den misstänkte. Samtidigt får hon huvudrollen som Alice i stadens teateruppsättning och en hel rad andra saker inträffar. Hur ska hon klara av allt?

Åh, jag gillade den här boken, man kastas direkt in i handlingen och den håller en kvar boken igenom. Jag avundas Ingrid, hon är så otroligt modig och sätter sig i situationer jag aldrig skulle våga. Den är därför väldigt spännande och på slutet blev jag faktiskt lite rädd. Jag gillar huvdpersonen Ingrid väldigt mycket, man förstår hur hon tänker och man förstår t.ex hennes irrutation över sin jobbiga mattelärare.
Spela Död- Peter Abrahams
Det fick bli en kort recension eftersom jag snart ska sätta mig i bilen och åka till släkten över helgen på midsommarfirande.
/Hanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar