måndag 14 september 2009

Liv och Lovisa


Liv och Lovisa går sista året i högstadiet i samma klass. Snart är nian slut och allas liv kommer gå olika vägar, Liv och Lovisa är glada att de snart slipper varandra. Sedan Lovisa började i 7:an har de aldrig kommit överens, de är så olika och det gör att det lätt blir bråk mellan dem. Lovisa är rik och populär och Liv är rena motsatsen. Men båda två har en ensamstående föräldre och när Liv en dag kommer hem och får veta av sin mamma att hon dejtar Lovisas pappa ställs allt på sin ända. Den här sommaren efter nian som skulle blivit den bästa någonsin verkar bli den mest hemska sommaren i Livs liv.


Låter det klyschigt? Efter halva boken var jag lite besviken, det var en riktigt typisk tonårsbok som upprepade samma gamla tema. Jag känner igen det här temat från bl.a. en film där två ovänners föräldrar blir ett par men också från en annan bok. Men som tur var tog boken en liten annorlunda vändning i andra halvan och blev lite mer olik den klassiska historien.


Annars var boken bra, bra berättat så man vill fortsätta läsa. Bra beskrivningar så man kunde föreställa sig scenerna, speciellt Lovisas enorma lyxiga hus. Emma Granholm har ju skrivit Simon och Sophie också, och jag tror att jag gillade den mera. Men det är svårt att säga sånt tycker jag. Alla böcker är ju olika och berör en på olika sätt.


/Hanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar