måndag 7 september 2009

With lots of love from Georgia

Hej!

Senaste gången jag var på biblioteket så letade jag länge efter en passande bok på engelska och där hittade jag en bok som heter "with lots of love from Georgia". Jag hade aldrig hört talas om boken eller författaren och valde den mest för den fina framsidan. Men jag gillade faktiskt boken, den var härlig att bara läsa.
Boken handlar om Gerorgia, en amerikansk tonåring. Under några månader får man följa hennes liv i jakt på pengar till en stor konsert hon vill gå på, jakt på extra jobb, jakt på en pojkvän och jakt på ett roligare liv. En dag så hittar hon en ful gul anteckningsbok som hon fått från en i släkten, hon bestämmer sig för att skriva i den och hon börjar göra listor. Listor på allt möjligt och det är väldigt roligt att läsa. Det kan vara en lista på saker hon inte gillar men som alla andra gillar, saker världen skulle klara sig utan, jobb hon skulle vilja ha, favorit cafén m.m.

Ett ord som beskriver boken är Underhållande. Den var rolig att läsa eftersom hon hade ett typiskt liv med vardagliga problem men också några större, som t.ex en död pappa, en mamma som jobbar sig trött m.m.

Så det här är ett tips för dem som är lite nybörjare på att läsa böcker på engelska. Andra ungdomsböcker på engelska som jag kan tipsa om är:

Berserk av Alley Kennen
The Giver av Lois Lowry
Charlie and the chocolate factory av Roald Dahl
Freaky green eyes av Joyce Carol Oates

/Hanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar