onsdag 30 september 2009

Breven inifrån


Jag har många gånger tänkt att läsa John Marsdens "Imorgon när kriget kom", men det har aldrig blivit av. Jag har iallfall läst en bok av honom nu, "Breven inifrån".

Tracey sätter in en annons i tidningen och Mandy svarar. Så börjar femtonåringarnas brevväxlande. Till en början är deras brev vanliga, de frågar försiktigt saker om varandra och de berättar om händelser ur deras liv, som vunna basketmatcher, sina vänner och skolan. Men efter ett tags brevväxande börjar breven från Tracey sluta komma och Mandy får onda aningar om vad som kan ha hänt. När Mandy efter ett tiotal brev utan svar plötsligt får ett svar ändras synen på Tracey drastiskt. Från att ha varit den basketspelande tjejen med normal familj, vänner och skola visar det sig att allt det bara varit ett spel. Brevet från Tracey är argt och hotfullt och hon skriver att hon vill ha något med mer med Mandy att göra. Mandy blir både rädd och ledsen men ändå nyfiken och lyckas tillslut få ur Tracey att hon sitter inne på ungdomsanstalt där hon lever utan vänner, saker att göra och där hon behandlas illa.

Den här boken som ni kanske har förstått är endast uppbyggd på brev, vilket gör den speciell. Det är en otroligt bra idé som jag själv faktiskt försökt mig på, men för att lyckas måste breven vara väldigt bra skrivna och få med sådant som man som läsare vill veta. Det lyckas John Marsden verkligen med! Breven är intressanta och de bygger upp en spänning så att man bara måste läsa nästa brev och nästa och nästa. Så plötsligt tar boken slut och lämnar läsaren med ett enormt frågetecken i huvudet. Så som den slutade kanske var det ända slutet som gick att göra, men man vill verkligen få veta mer, så jag vet inte om jag ska gilla slutet eller inte.
Jag är verkligen sugen på att läsa mer av honom, men jag undrar om någon av er läsare har läst "Imorgon när kriget kom" och de andra böckerna, och i såfall vad tyckte ni?
/Hanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar