onsdag 16 september 2009

Tematrio- Döden

På Lyrans bokblogg var veckans Tematrio Döden, något som jag ville skriva om eftersom att jag snabbt kom på några alternativ.


1. Boktjuven av Markus Zusak. En av mina absoluta favoriter, i boken är Döden berättare och min syn på döden förändrades helt efter att ha läst denna fantastiska bok.

2. Innan jag dör av Jenny Downham. Tessa 16 år har haft cancer i fyra år. Nu vet hon att hon högst har några månader kvar att leva. Då gör hon lista på saker hon vill hinna med och uppnå. En bra bok som verkligen gjorde att jag började tänka mycket. Hur skulle min lista sett ut om jag hade varit i Tessas situation, hade jag varit rädd och ledsen för allt jag aldrig skulle få uppleva?

3. Om jag stannar av Gayle Forman. En nyutgiven bok jag verkligen vill läsa. Mia 17 år skadas i en bilolycka och båda hennes föräldrar dör. Hon är ett sorts utomstående Jag. Hon ser sig själv ligga på sjukhuset på intensivården och hon uppfattar allt som händer runt omkring henne. Men hon måste tillslut välja mellan att leva och dö.

1 kommentar:

  1. Åh, jag ska skriva ihop den här tematrion imorgon, hade jag tänkt. Och hade nog funderat på samma böcker som du! Boktjuven är ju fantastisk! Så häftigt att använda döden som berättare! Och Innan jag dör är också en väldigt stark bok om döden. Bra val! Nummer tre på din lista har jag inte läst. Låter väldigt spännande!

    /Moa - Textappeal

    SvaraRadera