måndag 31 maj 2010

En föreställning ni måste se!


Förra veckan var jag med VIPP och såg en fantastisk föreställning, Momo-eller kampen om tiden, uppsatt av Enskedespelet. För mig var Enskedespelet ingenting jag kände till innan jag såg Momo. Men nu vet jag att det är en teatergrupp som är öppen för alla. Gruppen har ca 100 medlemmar i åldern 4-70 år och medlemmarna kan vara allt från amatörer till proffs. Varannat år gör de en uppsättning av en pjäs och i år var det Michael Endes kända historia , Momo eller kampen om tiden.

Det var en varm majkväll vi gick genom fina Enskede mot Margaretaparken och det stora tältet där föreställningen skulle spelas. Stämningen var härlig, fullt av folk som väntade på att komma in och innifrån tältet hördes peppande prat och hejarop från skådespelarna.
När man kom in i tältet blev man visad till sittplatser längs kanterna. I mitten var scenen, som idag var täck av sand. Första scenen satte igång när alla i publiken var på plats och in rusade barn och vuxna i alla åldrar.

Efter två och en halv timme var föreställningen slut och jag lämnade tältet helt uppfylld av den fantastiska stämningen. Tänk att så många människor kunde spela teater så samspelt och tänk att alla vara så engagerade, stora som små, amatörer som proffs. Det var så otroligt bra alltihopa. De hade verkligen fått historien om Momo att bli intressant. De hade lagt in mer ”moderna” inslag som förklarade att tiden försvann och blev snodd, men de visade det via saker som vi kunde relatera till. T.ex. Stressen i snabbmatskön eller barnen som tvingades leka med hemska leksaker när föräldrarna inte längre hade tid för dem.

Hon som spelade Momo, Siri Neppelberg, var jättebra och hon verkligen levde upp till min bild av Momo. Hon var så otroligt säker på scen och hade en sådan klar röst att man automatiskt lyssnade och blev lugn av allt hon sa.

Ni som inte har sett den föreställningen gå och gör det! Det är inte många föreställningar de har kvar nu, så ta chansen!
Läs vad andra tycker om föreställningen på Palatsets TEATERgrupp och läsa gärna mer om Enskedespelet .
/Hanna

1 kommentar: