måndag 5 oktober 2009

Gömmarna


Jag har läst min första bok av Cannie Möller. "Gömmarna".Det är en bok om tre ungdomar som av olika anledningar stöter ihop i skogen vid sjön. Alla har en historia om varför de är där. Joel är trött på omgivningen som aldrig förstår honom, Jessi har rymt från behandlingshemmet och Derek har flytt då familjen blivit utvisad ur Sverige. Under några obehagliga veckor lever de tre ungdomarna tillsammans i skogen utan att polisen finner några spår av dem.


Jag fick bokstavligen tvinga mig igenom de sista kapitlen, det här var en bok som inte berörde mig. När den var utläst och hopslagen för sista gången mådde jag faktiskt illa och hade ont i magen. Hela stämningen i boken var så obehaglig. Huvudpersonerna var ingen jag kunde känna någon som helst sammanhörighet med och deras liv kändes så tragiska. Men det är nog att jag inte gillar att inte känna igen mig i någon. För det är ju en bok som gillas av många andra.

/Hanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar