lördag 10 oktober 2009

Berätta om en bok som..

1. fick dig att skratta
"Charlie and the chocolate fabric" av Roald Dahl, en känd historia som är skriven otroligt roligt så man bara inte kan låta bli att dra på munnen och ibland skratta till.

2. fick dig att gråta
"Godnatt Mister Tom", av Michelle Magorian. Jag var 11 år när jag läste den första gången och jag minns hur mycket jag grät när jag läste den. Jag fick sluta läsa och bara ligga på sängen och gråta, för det var så hemskt. Jag kan inte förstå ondskan i andra världskriget.

3. gjorde dig riktig arg
"Tusen gånger starkare" av Christina Herrström, jag blev jättearg på den dåliga jämställdheten och på hur de vuxna i boken bara kunde undgå att lägga märke till allt.

4. fick dig att vilja besöka platsen där den utspelades
Harry Potter-böckerna av J.K Rowling. Hur många gånger har jag inte önskat att få gå runt i Hogwarts korridorer och få vara tillsammans med alla karaktärer jag lärt känna genom böckerna??

5. handlar om en historisk tid som du tycker om
Änsålänge har jag inte läst så många historiska böcker, det är något jag verkligen vill läsa. Men tyvärr vet jag inte riktigt vad som är bra. Om du som läser har ett tips på en bok som utspelar sig en speciell tid i historien tipsa mig jättegärna då!

6. du ångrar att du läste
Just nu ångrar jag att jag läste "Gömmarna" av Cannie Möller, det känns som att jag mest slösade bort tid då jag kunde läst något bättre.

7. finns i dina tankar trots att det var länge sedan du läste
Helena Dalbäcks "Julia". Jag fick boken när jag var 6 år och på bara några år läste jag den över fyra gånger. En jättebra bok som passar många åldrar. Jag minns den härliga känslan av att läsa den, boken var så härlig. Både rolig och lite sorglig.

8. har väntat i bokhyllan riktigt länge
Klanen Otori-böckerna av Lian Hearn. De har väntat två år nu på att bli lästa och jag har bara lyckats ta mig igenom första boken. (Vilken var riktigt bra, så jag vet inte varför resten inte blir lästa).

9. du inte förstår att så många tycker om
Jag kan inte komma på en bok som många gillar men en sak jag kom att tänka på är genren Manga. Det är verkligen inte min stil med tecknade bilder och korta meningar, dessutom skulle jag bli förvirrad av att läsa den åt fel håll.

En annan sorts bok är sådana här böcker som bygger på filmer och tv-serier. T.ex Gilmore Girls som verkligen riktar in sig på tjejer. Jag gillar nog böcker som är lika lätt för både killar och tjejer att läsa. Det här är ju en svår fråga . Finns det tjej och killböcker? Jag vet inte svaret, men jag kan tycka att böcker kan rikta in sig mer på det ena könet.

10. du tycker att alla ska läsa
"De kallade mig Ise" av Madeleine Krell. Det här är en av mina absoluta favoritböcker som jag tycker alla ska läsa!! Den handlar om Erla som insjuknar i aneroxi och man får följa hennes väg tillbaka. Jag grät, hoppades och log åt hennes kärlek till fotbollen. Den här boken underbar, fantastisk,sorglig,jobbig,bra och läsvärd.

/Hanna :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar