fredag 16 oktober 2009

Nu vill jag läsa Nordin!



I torsdags kom Magnus Nordin till klassen och det var verkligen jätteroligt! Efter att ha läst hans bok kanske jag inte var så jätteimponerad, men efter författarbesöket har min uppfattning om hans bok ändrats helt! Tillsammans i klassen hade vi kommit på jättemånga frågor och sedan fick fyra stycken från klassen vara vår lilla "panel" som sammanställde de bästa frågorna och ställde dem till Magnus Nordin. De var jätteduktiga och improviserade och ställde följdfrågor. Det blev så att de frågorna jag fick upp i huvudet under besöket fick jag svar på tack vare de bra följdfrågorna. Efter besöket när Magnus Nordin gått berättade vår svenskalärare att han hade sagt att vår klass var en av de mest förbredda och bästa han någonsin besökt,och det är över 100 st! Han tyckte att vi hade så bra frågor, istället för de vanliga "Hur mycket tjänar du?" , "Träffar du andra kändisar?" så frågade vi mer om hur han skriver. Det är nog för att nästan alla i min klass skriver väldigt mycket och det är sådana frågor man vill ha svar på då. Nu är jag jättesugen på att läsa många av hans böcker! Hans nyaste "Djävulens märke" verkar väldigt spännande så den ska jag nog låna/köpa till höstlovet.

Boken vi läste inför hans besök var "Prinsessan och mördaren". Läs mer om vad boken handlar om här: http://www.barnboken.nu/cgi/kort/9789163827389.shtml
Under hans besök fick vi bla veta att huvudpersonen "Markus" är uppbyggd på honom själv som tonåring och Markus kärlek till tjejkompisen Nina är också tagen från honom själv.

En lite rolig grej som han berättade var om alla hans yrken genom tiden. Han har ofta använt sig av dem i sina böcker. I hans bok "Förföljaren" som handlar om Malin "förföljs" hon av en man som arbetar hemma hos sjuka och gamla människor. Det yrket har Magnus Nordin själv haft. Han har också jobbat på posten, varit lärare, jobbat videobutik , (jag tror det var fler saker också, men jag minns inte riktigt). Några av de yrkena finns med i hans böcker.

Ha det bra!! / Hanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar