onsdag 21 april 2010

The secret diary of Adrian Mole



Hej!
Jag har varit på min praoplats två dagar nu och det är jättekul! Jag längtar inte tillbaka till skolan, det är väldigt skönt med lite miljöomväxling. Men att vara omringad av hundratals bra böcker är lite svårt, jag har sett så otroligt många böcker jag vill plocka ner från hyllan och börja läsa på direkten, men jag får hela tiden hålla mig. Men jag kan berätta mer om min prao senare.

I helgen läste jag ut "The secret Diary of Adrian Mole aged 13 3/4" som är en bok som min pappa tipsade mig om. Han läste den när han var i min ålder och det är en bra bok om man vill öva sig på att läsa på engelska. En liten utmaning men ändå lättförstådd. Boken är en dagbok som följer Adrian Moles liv under drygt ett år från att han är 13 3/4 till att han nästan är 15. Eftersom man får följa honom varje dag så länge får man snabbt ett grepp om hans vardagsliv och de personer i hans omgivning. För jag får ju följa så många händelser, stora som små.

När jag förstår hur hans vardag ser ut börjar jag hitta humor i det han skriver och mycket blir roligt. Inte så att jag skrattar till (men det är ju iförsig ovanligt för mig). Men det är roligt när han t.ex. en dag beskriver en utflykt med klassen med en mening var tionde minut och om hur allt går snett.Det kan också vara mer dolda saker som ett ord han tänker i en viss situation som är så typiskt honom.

Det är en jättebra bok om man vill öva sig i engelska, inga långa kapitel att plöja igenom utan man kan stanna lite var man vill. Det är också en upplevelse att lära känna Adrian när han blir skillsmässobarn, inser att han är en av de intellektuella, träffar en tjej och hamnar i knipa.
/Hanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar