måndag 12 april 2010

Shoo Bre


Hej!
För ett par dagar sedan läste jag ut Shoo Bre. Efter att ha läst Shoo len hade jag väldigt höga förhoppningar på Shoo bre ,och jag kan säga att jag verkligen inte blev besviken. Den är precis så bra och gripande som jag hoppades.


Det är mycket som är sig likt. Shoo bre handlar liksom Shoo len om ungdomar med utländska föräldrar och om hur livet är i förorten. Det är kärlek, sorg och spänning. Boken innehåller lite av allt och det gör det omöjligt att sluta läsa. Det är tack vare de olika teman i boken som också gör att man får följa så många personer. Det är imponerande att Douglas Foley lyckas hålla koll på så många personer och knyta ihop allting hela tiden.

Skollivet som ungdomarna i boken lever är så verklighetstroget. Jag känner igen mig i olika situationer. T.ex. i Oscar som drar på sig lite för mycket skoluppgifter och kämpar med författarintervjuer och olika projekt. Också vissa situationer då eleverna går emot lärarna och vinner för att de är så starka och många. Jag lever mig ofta in i boken mycket mer när jag känner igen mig och det lyckas Shoo bre med. Jag blir mer intresserad och tycker att det är roligare att läsa. Jag vet inte hur många gånger jag tänkte "bara ett kapitel till nu..".

Den är också väldigt rolig att läsa tack vare de delarna då jag inte kunde känna igen mig. Det är de mer kriminella sakerna som några av karaktärerna håller på med. Det är något jag själv inte varit med om men det beskrivs så bra och jag kan ju föreställa mig. Mycket p.g.a. allt de tidningarna skriver om förorten men också från min förra klass då många bodde i områden där mycket kriminellt hände.
´
En sammanfattning är att jag verkligen gillade boken och jag önskar att det kommer fler böcker av Douglas Foley för ungdomar. Jag blir helt fast! Ett STORT boktips!
/Hanna

1 kommentar: