fredag 8 oktober 2010

Semlan och Gordon - Sommar och hemliga härligheter


För nästan ett år sedan läste jag första boken om Semlan och Gordon, och jag gillade den efter första sidan. Det är verkligen den perfekta boken för 10-12åringar och jag önskar att böckerna om Semlan fanns när jag var i den åldern. Som tur är, är de skrivna på ett sätt så att alla kan uppskatta dem, oavsett ålder. Nu har jag läst den andra boken och jag står fast vid vad jag tyckte om den första, "Semlan och Gordon-böckerna" är helt underbara!

Andra boken utspelar sig under sommarlovet. Ett ruskigt fantastiskt sommarlov, enligt Semlan. Hon och Gordon förtsätter träningen inför världsrekordsättningen i kyssning, Gordon testar sin dykarutrustning som nästan slutar i något fruktansvärt, Semlan åker till sin mormor och morfars land där hennes mamma blir "förälskadlarvig" och Gordon föreslår att han och Semlan ska åka till Göteborg i hemlighet och försöka hitta Semlans farfar. Det blir ett sommarlov med många äventyr och känslosamma stunder..

Jag blir glad av att läsa den här boken. Den är skriven med så mycket glädje, energi och liv. Semlan och Gordon känns inte som två karaktärer på papperssidor, de känns som att de finns i verkliga livet och att jag hoppar in i Semlans liv medan jag läser.

Det märks att Semlan att blivit äldre sedan förra boken, t.ex. det att hon svär mycket mer. Samtidigt känns hon väldigt liten vissa stunder, sakerna hon gör är inte alltid helt normala. Men jag antar att det är så man är i den tiden, vissa stunder vill man känna sig stor och världsvan medan man andra stunder vill krypa upp i sina föräldrars knä och bara bli liten igen. Semlan är en tjej som kan visa båda sidorna.

Jag vill inte bli överpositiv så jag måste säga något jag störde mig på, även fast det var en liten grej. I slutet händer en del osannolika saker som överraskade mig, ni som inte har läst boken ska nog inte läsa de följande meningarna. Jag syftar på när hon åker till Göteborg och träffar 4U på tåget. Det osannolika är att hon blir kompis med ett känt rockband och t.o.m får bo på deras hotell och dessutom bli upptagen på scen och sjunga en sång inför 50.000 åskådare. Det var väldigt roligt att läsa om, det var bara det att det kom lite plötsligt och så mycket på en gång. Men det är absolut inget som får mig att inte tycka om boken lika mycket. Jag ska läsa den tredje så fort jag får tillfälle!

/Hanna

Semlan och Gordon - Sommar och hemliga härligheter av Moni Nilsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar